Haluaisin kirjoittaa jotain kuolemasta näin Pyhäinpäivän
tiimoilta. Elämässäni olen paljolti pohtinut kuolemaa, ja sen merkitystä. En
tiedä onko jotenkin ns. epänormaalia, kun pohdin. Aihe on kuitenkin niin laaja
ja iso, etten taida pystyä sitä käsittelemään kokonaisuutena, vaan tämä teksti
tulee muodostumaan näistä kuolemaan liittyvistä irrallisista asioista ja ajatuksistani.
Kuolema kuuluu yhtä erottamattomasti elämään, kuin syntymä.
Jossain joku kuolee ja toinen syntyy. Joskus se jopa yllättää, että omassa
suvussani tai elinpiirissäni on lähes yhtä aikaa näitä elämän suuria ihmeitä:
kuolemaa ja syntymää. Aivan kuin jotenkin maailma hakisi tasapainoa ja
kompensaatiota. Näin oli Isänikin kuoleman aikaan, niihin aikoihin syntyi yksi
kummitytöistäni perheystävillemme.
Jonkun ihmisen kuolemaan itselläni liittyy surun ja
haikeuden myötä myös kiitollisuus hänestä ja hänen elämästään. Muistelen mitä
olimme toisillemme. Sitäkin miten elämämme kietoutuivat toisiinsa, miten
tuntemisemme rikastutti toistemme elämää. Jokaisesta tuntemastamme ihmisestä
jää jonkinlainen muisto tai muistijälki. Mitä paremmin tunnemme, sitä enemmän ja
useampia muistoja ja muistijälkiä. Juuri ne muistot tekevät kipeää, ja samalla
tunnemme kiitollisuutta niistä.
Vaikka joku läheinen ihminen kuolee, hän on silti edelleen
minulle olemassa, vain ajatukseni ja tunteeni päässä. Voin muistaa häntä
ohimennen. Toisinaan voin jopa käydä jonkinlaista vuoropuhelua kanssaan, vaikka
hän ei olisikaan läsnä tässä ulottuvuudessa. Eli jos herkästi kuuntelen, niin
voin löytää uusia ajatuksia, jopa vastauksia ja ratkaisuja asioihini tai
ongelmiini.
Viikko sitten yllättäen kuoli hyvän ystäväni isä. En ole nähnyt
isäänsä moniin vuosiin, mutta silti on vahvoja muistoja hänestä. Ymmärrän
hyvin, mitä ystäväni käy nyt lävitse. Välillä tulee suru ja tekee kipeää.
Toisinaan joku muisto häilähtää ja saa hymynkin kasvoille, ehkä jopa
naurahtamaan. Ja niin sen tulisi ollakin. Paras neuvo, minkä itse sain oman
Isäni kuollessa oli se, että silloin pitää itkeä, kun itkettää ja nauraa, kun
naurattaa. Vain tunteet ovat paras tapa käsitellä menetystä. Antaa aikaa niille
tunteille.
Sen vuoksi olinkin järkyttynyt siitä, kun kuulin tuolta
ystävältäni, että hänen käydessään työterveydessä isänsä kuoleman jälkeen,
hakiessaan sairauslomaa hoitaja oli kirjannut jopa yhden päivän sairauslomaa.
Siis yhden ainoan päivän! Onneksi ystäväni oli ollut vahva mielipiteessään ja hänet
oli ohjattu lääkärin vastaanotolle pidempää sairauslomaa varten. Silti sekin,
kolme päivää, tuntuu lyhyelle ajalle. Eikö surra pitäisi kun on surun aika? Mikä
nyky-yhteiskunnassa mättää, että tälle, jos nyt muillekaan asioille, ei anneta
riittävästi aikaa?
Nykyisin olemme vieraantuneet kuolemasta, kun se usein
tapahtuu jossain silmiemme ja elinpiirimme ulkopuolella, useimmiten jossain
laitoksessa. Ennen vainaja laitettiin esille ja ihmiset kävivät vielä häntä
katsomassa. Nykyään harvemmin halutaan nähdä kuollutta, vaikka sairaaloissa
olisikin tähän mahdollisuus. Myös lapsia halutaan suojella kuolleiden
näkemiseltä. En tiedä, onko tämän myötä kuolema jotenkin vieras ja elämään
kuulumaton ajatus nykyihmiselle.
Kuolemaan voi mielestäni liittää myös tunteet ja niiden
kuolemisen. Tai tunteiden muodon muuttumisen. Tätäkin asiaa olen viime aikoina
paljon pohtinut omassa elämässäni. Mitä kaikkea tapahtuu, kun läheisenä pitämäsi,
pitkähkö ihmissuhde päättyy? Miten tulisi menetellä, että selviäisi itse eteenpäin,
eikä kohtuuttomasti satuttaisi tai loukkaisi toista? Voiko rakkaus muuttua ystävyydeksi?
Vai onko vain parempi antaa asian olla?
Näin marraskuussa on myös mielessäni luonnon ns. kuoleminen.
Miten kesä tuntuu olevan kaukana takana ja ellei vielä enemmän kaukana edessä. Silti
tämäkin luonnon pysähtynein aika on kahlattava lävitse. Nähtävä pimeyden taakse,
uskottava ja luotettava, että vielä tulee uusi kevät. Ilman varjoja ei ole
valoakaan.
Tässä osa näitä, irrallisia ajatuksiani kuolemasta.
Pyhäinpäivän mietintöjä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti